تبلیغات
گروه شهرسازی دانشگاه لرستان - تهرانی كه نمی‌شناسیمش...
 
گروه شهرسازی دانشگاه لرستان
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : دبیرانجمن
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 9 شهریور 1391 :: نویسنده : دبیرانجمن

مثل همه پایتخت‌های جهان، تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران هم شهری است كه برای شهروندان آن "همیشه دیر است"! تهرانی‌ها كمتر فراغت فكر كردن به شهر محل سكونت خود را دارند، كمتر از تاریخ این سرزمین مطلع هستند و اغلب فرصتی پیش نمی‌آید كه با دقت به اطراف خود نگاه كنند. تهرانی‌ها همیشه دیرشان است و به دنبال سریع‌ترین راه رسیدن به مقصدند.

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری اقتصاد مقاومتی به نقل از (ایسنا)،‌ درست در پیشانی نقشه گربه‌شمایل كشورمان، شهر تهران واقع در ۵۱ درجه طول شرقی و 35.5 درجه عرض شمالی قرار گرفته؛ شهری كه 233 سال است نشان «پایتخت» جمهوری اسلامی ایران را بر سینه دارد.

تهران، بین کوه‌های البرز و حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران، در دشتی نسبتا هموار واقع شده است و اگرچه قسمت عمده آن را دشت تشكیل می‌دهد، اما مناطق طبیعی كوهستانی و كوهپایه‌ای نیز در نواحی شمالی آن وجود دارد.

سال 1200 هجری قمری یعنی 233 سال پیش كه آقا محمدخان قاجار در تهران تاج‌گذاری كرد، جمعیت این شهر به بیش از 15 هزار نفر نمی‌رسید.

تهران اگرچه پیش از اسلام و پس از آن، یكی از آبادی‌های حومه‌ی ری‌ بوده و در حقیقت این "ری" بود كه از شهرهای بزرگ و معتبر مشرق زمین محسوب می‌شد؛ اما امروز ری تنها یكی از مناطق 22گانه شهرداری تهران است و وسعت آن، با تهران توسعه یافته كه 640 كیلومتر مربع مساحت دارد،‌ قابل قیاس نیست.

300 سال پیش از اینكه آقا محمدخان قاجار، تهران را به پایتختی برگزیند، شاه طهماسب اول صفوی كه مركز حكومت خود را شهر قزوین در نزدیكی تهران قرار داده بود، در گذر از این مسیر تصمیم گرفت كه برج و باروی تهران را بنا كند. به این ترتیب، پیشرفت و توسعه تهران از زمان شاه طهماسب اول صفوی و با بنای بارو و 114 برج منقش به نام سوره‌های قرآن كریم، در اطراف این دهكده آغاز شد.

در همین زمان بود كه در چهار سوی تهران، چهار دروازه هم بنا شد و به این ترتیب، تهران اندك اندك قد كشید و با پیمودن مسیر توسعه، ری را به لحاظ اعتبار، وسعت، جمعیت و امكانات پشت سر گذاشت. البته تحول بنیادین در تهران از سال 1300 هجری شمسی به بعد و در دوره پهلوی و سپس سال‌های انقلاب اسلامی رخ داد.

البته تاریخ سكونت در تهران به هشت‌هزار سال پیش از میلاد مسیح درحوالی منطقه چشمه‌علی بازمی‌گردد. همچنین حفاری‌های صورت گرفته در نقاط شمالی تهران همچون دروس و تپه‌های قیطریه، حاكی از سكونت انسان‌های متمدن از پایان هزاره دوم قبل از میلاد در این نواحی است.

تهران به دلیل قرار گرفتن در منطقه تاریخی ری و در مسیر جاده ابریشم، محل برخورد اندیشه‌ها و باورهای گوناگون مذهبی بود. نتایج به دست آمده از پژوهش‌ها درباره عهد قدیم ری، نشان از سكونت زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان در این منطقه دارد. اما با ظهور اسلام و فتح ری در سال 22 هجری قمری، مردم منطقه اندك اندك به اسلام گرویدند و امروز، اكثر ساكنان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، مسلمان هستند. البته برخی از محلات پایتخت میزبان پیروان ادیان دیگر همچون كلیمیان و زرتشتیان و ... است.

نژاد مردم ری و تهران که از توابع آن بوده، صرف‌نظر از ورود گروهی از قوم‌های دیگر، یکی از شاخه‌های 16 گانه‌ی قوم آریایی است.

دهكده خوش آب‌وهوای دیروز كه به انارهایش شهره بود، راه درازی را ذره ذره پیمود تا امروز به ابرشهری بدون درختان انار، اما پایتخت ام‌القرای جهان اسلام، تبدیل شود. شهری كه چهره مدرن آن، این روزها كمتر فراغتی برای اندیشیدن به تاریخ آن را فراهم می‌كند.

تهران، شهری است با وسعت 640 كیلومتر مربع و با احتساب حریم، دو هزار كیلومتر مربع مساحت دارد. جمعیت ثابت پایتخت كشورمان 8.5 میلیون نفر است كه در برخی ایام و با توجه به حجم مهاجرت‌ها به این شهر، جمعیت متغیر تهران به بیش از 10 میلیون نفر هم می‌رسد.

جمعیت

تهران به لحاظ مساحت صد و بیست‌ و پنجمین کلان شهر دنیاست و هجدهمین شهر پرجمعیت جهان به شمار می‌آید.

شریان‌های حیاتی شهر

به گزارش ایسنا، بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیك شهر تهران، طول شبكه بزرگراهی پایتخت كشورمان 550 كیلومتر پیش‌بینی شده است كه 470 كیلومتر آن تا به امروز ساخته شده و 60 كیلومتر دیگر در دست ساخت است و حداكثر تا یك‌سال آینده به سرانجام می‌رسد. شبكه‌ای كه در آن انواع گوناگون معابر همچون تونل‌ها و بزرگراه‌های طبقاتی وجود دارد.

بزرگراه های تهران

همچون هر پایتخت دیگری، تهران با توجه به وجود بیش از یكهزار و پانصد دستگاه اجرایی و سازمان دولتی در آن، شهری است شلوغ و پرتردد. به این ترتیب با توجه به توسعه تمهیدات استقبال از حمل‌ونقل عمومی، سهم این بخش در سفرهای درون شهری تهران، روز به روز گسترش می‌یابد.

روزانه 24 میلیون جابه‌جایی در تهران انجام می‌شود كه از این تعداد، پنج میلیون سفر با استفاده از ناوگان اتوبوسرانی، 2.5 میلیون سفر به‌وسیله مترو و شش میلیون سفر نیز توسط تاكسیرانی انجام می‌شود. به این ترتیب حدود 60 درصد جابه‌جایی‌های شهر تهران با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گیرد.

در حالی كه سالانه 1.5 میلیارد جابه‌جایی با استفاده از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت انجام می‌شود، خطوط تندرو اتوبوسرانی تهران به طول 120 كیلومتر و در قالب شش خط، سالانه حدود 440 میلیون جابه‌جایی از این تعداد را پوشش می‌دهد.

خیابان ولیعصر (عج) تهران، طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است كه 17.9 كیلومتر طول دارد و میزبان یكی از خطوط سامانه تندرو اتوبوسرانی است.

بزرگترین ناوگان تاكسیرانی جهان در تهران

شهر تهران با برخورداری از 80 هزار تاكسی، بزرگترین ناوگان تاكسیرانی جهان را دارد. حتی ابرشهرهایی همچون لندن با 20 هزار تاكسی و پاریس با 15 هزار تاكسی، فاصله بسیاری با آمار 80 هزار تاكسی پایتخت كشورمان دارند.

شبكه مترو تهران نیز، با پنج خط زیر بار، 140 كیلومتر طول و 82 ایستگاه، جزو متروهای شاخص جهان است. مترو پایتخت به لحاظ هویت بصری، تمیزی و ارزان بودن تردد جزو برترین متروهای جهان و به لحاظ سرعت توسعه، جزو 15 مترو برتر جهان قرار دارد.

متروی تهران در سال گذشته مجموعا 584 میلیون مسافر را جابه‌جا كرد و انتظار می‌رود امسال این میزان به 730 میلیون سفر افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، توسعه خطوط ویژه دوچرخه در تهران، از دیگر اقداماتی است كه پایتخت كشورمان را از دیگر شهرها متمایز كرده است. شهر تهران 172 كیلومتر خط ویژه دوچرخه دارد كه بیش از پنج‌هزار دوچرخه ایستگاه‌های متعلق به شهرداری در آن تردد می‌كند و این خطوط تا رسیدن به 600 كیلومتر روبه توسعه است.

درشكه‌هایی كه تهران را به دیروز پیوند می‌دهد

به گزارش ایسنا، ابتكار پیاده‌راه شدن برخی خیابان‌های مملو از عابر شهر تهران به ویژه در مركز شهر با استقبال شهروندان مواجه شده است. محدوده بازار بزرگ تهران به عنوان قلب تپنده اقتصاد پایتخت در هسته مركزی شهر، یكی از بخش‌هایی است كه تردد خودرو در آن ممنوع و به پیاده‌راه ویژه عابران تبدیل شده است.

البته عابران می‌توانند از درشكه و تراموا به جای خودرو، برای جابه‌جایی در طول پیاده‌راه بازار استفاده كنند تا به این ترتیب در یكی از قدیمی‌ترین محلات پایتخت، امروزشان را به دیروز پیوند بزنند.

دانشگاه تهران، جزو 400 دانشگاه برتر جهان

به گزارش ایسنا، شهر تهران میزبان دانشگاهی به همین نام هم هست كه جزو بزرگترین دانشگاه‌های ایران است و به عنوان نماد آموزش عالی كشور از آن یاد می‌شود. دانشگاه تهران در جدیدترین رده‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان (ARWU)كه هر ساله از طرف دانشگاه شانگ‌های منتشر می‌شود، جزو 400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران هم با ظرفیت سالانه 6.5 میلیون نفر در حال حاضر میزبان میلیون‌ها مسافر داخلی و خارجی است.

نمادی مرتفع برای تهران

به گزارش ایسنا، شاید تهران مدرن در آغاز با برج آزادی شناخته شده باشد، اما این روزها با سر بر آوردن برج میلاد به عنوان ششمین برج بلند مخابراتی جهان، برای بسیاری از مردم اقصی نقاط جهان، شمایل این برج یادآور تهران، پایتخت ام‌القرای جهان اسلام است.

با وجود اینكه معماری برج آزادی كه قدمتی 42 ساله دارد، تلفیقی از طاق‌های معماری دوره هخامنشیان و ساسانیان با معماری پس از اسلام است، اما در طول چهار سالی كه از بهره‌برداری برج میلاد می‌گذرد، شهروندان در تمامی جهان، اندك اندك به نماد جدید پایتخت عادت كرده‌اند.

برج آزادی

ششمین برج بلند مخابراتی جهان با 435 متر ارتفاع، به پاس گرامیداشت یكصدمین سالروز میلاد امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، در سال 78 «میلاد» نام گرفت.

درهای برج میلاد همواره به روی گردشگران خارجی باز است و هیچ محدودیتی برای حضور آنها وجود ندارد.

سازه راس برج میلاد 12 طبقه و مجموعا 12هزار متر مربع مساحت دارد. این سازه، بزرگترین سازه راس در میان برج‌های مخابراتی جهان است كه می‌تواند همزمان 1500 نفر را میزبانی كند. سرزمین 63 هکتاری برج میلاد نیز، از دیگر ویژگی‌های تمایز این برج با سایر برج‌های بلند مخابراتی در جهان است. به گونه‌ای که کمتر برجی در جهان، از سرزمینی با این وسعت برخوردار است. برج میلاد تهران در فاز بعدی، میزبان یك هتل بین‌المللی پنج ستاره و یک مرکز تجارت بین‌الملل خواهد بود.

كاخ 200 ساله تهران، گلستان است

به گزارش ایسنا، هیجان مدرن تماشای تهران از فراز برج میلاد، در كنار بازدید از 40 موزه شاخص شهر تهران تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت است. اما بیش از هر چیز كاخ‌ها و عمارت‌های شهر تهران قدمت آن را به رخ بازدید كنندگان می‌كشد.

اما هیچ یك از اماكن تاریخی تهران با «كاخ گلستان» كه قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد، برابری نمی‌كند. این كاخ مجموعه ای از بناهای گوناگون است كه قدیمی‌ترین بنای سلطنتی در شهر تهران محسوب می شود و طی ۱۳۵ سال حاكمیت سلسله قاجار، مركز سیاسی و اداری ایران بوده است. علاوه بر این، بازدید از كاخ‌های مرمر، صاحبقرانیه، نیاوران و سعدآباد و عمارت‌هایی همچون دارالفنون، ساختمان مجلس شورای ملی و مدرسه مروی هم بخشی از تاریخ پایتخت را بازگو می‌كند.

كوهستان‌های شمیران در شمال شهر هم در كنار بیش از 1700 بوستان پایتخت، فضای تفرجگاهی مطلوبی برای تهرانی‌ها فراهم كرده است و كمتر گردشگری، از لذت پرسه در خنكای دربند و كلكچال و توچال می‌گذرد. تهران مدرن، هنوز هم در گوشه و كنار درختانی دارد و سایه‌سارهایی، تا شهروندان پرمشغله ساعتی در آن بیاسایند.

علاوه بر مزار حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری و ده‌ها امامزاده دیگر شهر تهران، مقبره بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) هم میعادگاه تمامی آزادی‌خواهان جهان است.

جایزه‌های بین‌المللی تهران

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در سال 1387 هجری شمسی برابر 2008 میلادی، از طرف سایت شهرداری‌های جهانه به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان معرفی شد.

همچنین در سال 2010 میلادی، موسسه سیاست‌های حمل‌ونقل و توسعه موسوم به ITDP شهرداری تهران را به عنوان یكی از شهرداری‌های برگزیده برای دریافت جایزه حمل‌ونقل پایدار شهری اعلام كرد و متعاقب آن، تهران برای اولین بار در یكی از شاخص‌های توسعه شهری موفق به كسب رتبه بین‌المللی شد.

بزرگراه های تهران

شهر تهران در این سال در حوزه حمل‌ونقل به عنوان سومین شهر برتر دنیا از سوی موسسه مذكور معرفی شد.

همچنین در سال 2011 و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه كلانشهرها و پایتخت‌های جهان) تهران به عنوان شهر برتر دنیا در زمینه ارتقای كیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت.

این جایزه به دلیل تلاش برای ارتقای كیفیت زندگی شهرونددان به‌ویژه در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی و بهره‌گیری از روش‌هایی نظیر ایجاد سامانه اتوبوسرانی تندرو و توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری به تهران تعلق گرفت.





نوع مطلب : شهرسازی نوین، هویت شهری، 
برچسب ها : تهران، تهران کجاست؟، شهرسازی، شهرسازی لرستان،
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 15 شهریور 1391 10:51 ق.ظ
salam
ghashange
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.